﻿<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<?xml-stylesheet type="text/css" href="https://genopedia.co.il/skins/common/feed.css?63"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
	<channel>
		<title>הורשה הנאחזת בכרומוזום ה-X בצורתה הדומיננטית - היסטוריית גרסאות</title>
		<link>https://genopedia.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%94_%D7%94%D7%A0%D7%90%D7%97%D7%96%D7%AA_%D7%91%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%95%D7%9D_%D7%94-X_%D7%91%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA%D7%94_%D7%94%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%AA&amp;action=history</link>
		<description>היסטוריית הגרסאות של הדף הזה בוויקי</description>
		<language>He</language>
		<generator>MediaWiki 1.10.1</generator>
		<lastBuildDate>Mon, 22 Jun 2026 18:21:24 GMT</lastBuildDate>
		<item>
			<title>Motti ב־00:00, 31 בדצמבר 2006</title>
			<link>https://genopedia.co.il/index.php?title=%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%94_%D7%94%D7%A0%D7%90%D7%97%D7%96%D7%AA_%D7%91%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%95%D7%9D_%D7%94-X_%D7%91%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA%D7%94_%D7%94%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%AA&amp;diff=1796&amp;oldid=prev</link>
			<description>&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&lt;b&gt;דף חדש&lt;/b&gt;&lt;/p&gt;&lt;div&gt;&lt;br /&gt;
== הצורה הדומיננטית של תאחיזה לכרומוזום X – זוהי צורה נדירה ==&lt;br /&gt;
&lt;br /&gt;
גם בדרך הורשה זו נמצא הגן על כרומוזום ה- X, אך שלא כמו בהורשה הקודמת (צורה אחוזה ל- X רצסיבית) גם הזכרים וגם הנקבות שיהיה להם גם חולה יבטאו את המחלה. כלומר, גם בנות נשאיות יראו סימנים קליניים אף שיש להן גן &amp;quot;רזרבי&amp;quot; תקין על הכרומוזום X השני/בריא. מספר קטן מאוד של תסמונות מועבר בדרך הורשה כזה. דוגמא למחלה המועברת בדרך הורשה זו היא רככת עמידה לויטמין D. &lt;br /&gt;
&lt;br /&gt;
== מה הסיכון ללדת ילד חולה בתורשה כזו? ==&lt;br /&gt;
&lt;br /&gt;
'''- לגבר חולה:'''  כל הבנות שלו תהיינה חולות וכל הבנים שלו יהיו בריאים. הבנים מקבלים ממנו את כרומוזום Y ולא את ה- X. &lt;br /&gt;
'''- לאישה חולה:'''  יש סיכון של 50% שהוולד (לא חשוב בן או בת) יהיה חולה בכל הריון. &lt;br /&gt;
&lt;br /&gt;
== מי עוד בסיכון ללדת ילדים חולים במשפחה בה יש כבר ילד חולה? ==&lt;br /&gt;
 &lt;br /&gt;
בד&amp;quot;כ רק לחולים יש סיכון מוגבר ללדת ילד חולה. לקרובי משפחה בריאים אין סיכון גבוה אם כי יש אפשרות קטנה יחסית שהגן הפגוע נמצא אצלם ולא בא לידי ביטוי – מצב הנקרא &amp;quot;חוסר התבטאות&amp;quot; של הגן (non-penetrance) – במצב כזה יש לילדים סיכון מוגבר לסבול מהמחלה. לכן רצוי לבדוק עם גנטיקאי את הסיכון המדוייק.&lt;br /&gt;
&lt;br /&gt;
== בדיקות רלוונטיות שמבצעים במשפחה של חולים: ==&lt;br /&gt;
&lt;br /&gt;
במשפחות שיש כבר ילד חולה ניתן כיום בחלק לא קטן של המחלות המועברות בתורשה כזו לזהות את הפגם (מוטציה בגן למחלה). רק אז ניתן לאפשר איבחון טרום לידתי בהריונות הבאים.&lt;/div&gt;</description>
			<pubDate>Sun, 31 Dec 2006 00:00:54 GMT</pubDate>			<dc:creator>Motti</dc:creator>			<comments>https://genopedia.co.il/index.php/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94:%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%94_%D7%94%D7%A0%D7%90%D7%97%D7%96%D7%AA_%D7%91%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%95%D7%9D_%D7%94-X_%D7%91%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA%D7%94_%D7%94%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%AA</comments>		</item>
	</channel>
</rss>